Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Thematerreur versie 2

leave a comment »

Beste lezer,

Op 5 oktober j.l. publiceerde ik hier een column, Thematerreur. Nadat ik hierop wat feedback heb gekregen en omdat het leuk is om te spelen met taal en tekst, heb ik de column een beetje aangepast. Het resultaat is een afgeslankte column van 475 naar 381 woorden. Het idee is dat de column nu meer to the point is, maar wezenlijk niet verschilt van de eerste. Mocht je tijd en zin hebben om ze allebei te lezen, laat me dan weten welke je beter en/of leuker vindt. Ik ben hierin oprecht benieuwd en ik ben ervan overtuigd dat je opmerkingen leerzaam zullen zijn. Bij voorbaat dank!

Theo

THEMATERREUR (VERSIE 2)

Nietsvermoedend liep ik vanmorgen bij ons op kantoor richting de lift. Daar werd ik echter onaangenaam verrast door borden en wegwijzers. “Traplopers voorrang.” Omdat ik toch op de lift moest wachten, besloot ik mijn ergernis te voeden door de instructies te lezen. Het Diabetes Fonds heeft bedacht dat deze week Nationale Traploop Week is. Het referendum hiervoor zal wel hebben plaatsgevonden toen ik op vakantie lag te vegeteren op een strand in het buitenland. Ik kan mij althans niet herinneren dat ik op enigerlei wijze betrokken ben geweest bij dit initiatief. Graag zou ik dat zo houden, maar daar komt een collega aan: “Hé Theo, wat doe jij nou? We moeten met de trap deze week!” Daar heb je het gelazer al. We moeten weer iets. Nou, ik wil best met de trap. Maar niet omdat één of andere organisatie heeft bedacht dat dit een must is ter voorkoming van diabetes type 2. Het is zeker nog de verbeterde versie ook? Ben me daar betoeterd.

Omdat ik niet wil geloven dat me hierover opwinden goed voor mijn gezondheid is, besluit ik voor mijn gemoedsrust meer informatie in te winnen. Dat hebben ze dan in ieder geval bereikt. Ik wil het zelf, ik moet niets. Ik bezoek de site van het Diabetes Fonds: “Iedereen kan diabetes type 2 krijgen. De oorzaken zijn nog niet allemaal bekend.” Vanwege een onbekende oorzaak moet ik traplopen? Even verder staat te lezen: “Door de trap te nemen in plaats van de lift verbrand je ruim vijf keer zoveel calorieën.” Ja, hallo, nu ga ik me echt opwinden. Wie verzint dit? Da’s toch logisch? Wil je mij ertoe bewegen dat ik meedoe, dan moet er wel een goede reden voor zijn, anders pas ik bij voorbaat. Het idee voor deze week is nog ergerlijker dan ik dacht! Ik kan hier wel te hoge bloeddruk aan overhouden.

Bezorgd google ik verder: “Uit onderzoek blijkt dat bij 71% van de mensen met hoge bloeddruk deze daalt wanneer ze meer gaan bewegen.” Wist u trouwens dat hoge bloeddruk bij mensen met diabetes (met name bij type 2) veel vaker voorkomt dan bij mensen zonder diabetes? Ik besluit om straks voor mijn ommetje tijdens de lunchpauze de trap naar beneden te nemen. Niet omdat het moet, maar omdat ik het wil.

Written by thehotstepper

november 2, 2010 bij 2:17 pm

Geef een reactie

