Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Topsport

leave a comment »

Ik ben gek op sport. Ik kan er uren naar kijken. Mijn vrienden zeggen me: “Kijken doe je met je ogen, San. Wees nou ’s stil!” Het is de tijd van het WK Voetbal. De Oranjekoorts heeft de meesten onder ons in een beklemmende greep. Alleen een doelpunt  (in het juiste doel) kan verlichting brengen. Mijn vrienden zijn gespannen. Het zweet staat in hun handen, hun blik is fel, gejaagd en waakzaam. Ze hebben een verbeten trekje rond hun mond. Verbijsterd kijk ik de kamer rond. De spanning is te snijden en als ze niet zo bespottelijk gekleed gingen – met hun oranje mutsen, sjaaltjes en brulshirts – zou je denken dat het hen menens is.

“Jij komt toch ook gezellig voetbal kijken?” Gezellig noemen ze dat. Eigenlijk vind ik het vooral dodelijk vermoeiend. Ik ben graag samen met mijn vrienden, maar als dat betekent dat ik twee keer vijfenveertig minuten mijn mond moet houden, dan voelt het als een beproeving. Tijdens het voetbal kijken onthoud je je van commentaar. Daarvoor hebben we een commentator. (laat ik daar nu juist commentaar op hebben…) Uiteraard mag je soms wat roepen. Een kreet na een overtreding, een tegendoelpunt of een discutabele beslissing van de scheids, dat mag. Dat is emotie, dat hoort er zelfs bij. Als het dan maar klaar is. Een gesprek voeren tijdens de wedstrijd is uit den bozen. Commentaar leveren door middel van volzinnen wordt niet op prijs gesteld. Voor mij, die zo van praten houdt, is voetbal kijken daarom topsport.

Written by thehotstepper

oktober 22, 2010 bij 11:37 am

Geplaatst in column

Tagged with , , , , ,

Geef een reactie

