Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Spaarloon

leave a comment »

In totaal komt zo’n vier miljard euro vrij aan spaarloon. Veel ondernemers hopen dat potentiële klanten dit bij hen komen uitgeven. Ik ben zo’n potentiële klant, maar ik moet hen helaas teleurstellen. En met mij vele Nederlanders, die denken, zo gewonnen, zo geronnen. Het geld stond lekker veilig op een spaarrekening, en was bruto gespaard, dus met dank aan de Nederlandse overheid. Diezelfde overheid dacht nu aan de beurt te zijn door het spaarloon vrij te geven. (dit gebeurt normaal onder strikte voorwaarden) Nederlanders gaan hun geld echter niet zonder meer uitgeven. (onder meer aan BTW, waarom denk je dat de overheid ineens gul is? ) Ze hebben niet voor niets een naam ‘zuinig’ te zijn. Wat dat betreft gaat de overheid er nog een harde dobber aan krijgen om mensen te laten uitgeven. Aan de andere kant vraag ik me af waar ze moeilijk over doen? Zolang dat ik hoorde dat het ‘slecht’ ging met de economie heb ik net zo kritisch naar mijn uitgaven gekeken als voorheen. Ik ben voor mijn gevoel niet minder uit gaan geven en ik ervaar de crisis nog steeds als een gegeven dat moet blijken. Misschien moet ik als voorschot op de echte pijn mijn spaargeld maar gaan uitgeven, opdat de overheid alsnog geen belasting er over kan heffen? Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat deze maatregel niet helemaal fair is. Juist in krappe tijden, is het goed als mensen een appeltje voor de dorst hebben. Wil men hen dat nu uit de zak kloppen? Ik zou zeggen, dat het nu de tijd is voor de burger om naast het gewone consumeren (maak u geen zorgen, dat doen wij wel) een aardige zakcent te hebben. Tegen rente wel te verstaan, want de banken en de overheid kunnen tenslotte wel wat centen gebruiken om de economie weer vlot te trekken. (maar dat valt tegen) Kortom: laat de burger consumeren van zijn netto loon en sparen van wat hij bruto verdient, opdat banken ruimte wordt gegeven te investeren. Als iedereen zijn bruto spaarloon wat nu vrijkomt gaat wegzetten tegen hoge rentes (al dan niet bij ICESAVE achtige banken), wat schieten we daar dan mee op? De verleiding wordt echter groot, want op de binnenlandse markt levert een spaarcentje tussen de een en twee procent op…..  Ik moet mij nog bezinnen op wat ik er mee doe. Misschien koop ik er wel goud voor? Zilver doet het ook goed, vandaag de dag… Maar als ik echt lui ben, en arrogant, wat ik toch gepromoot word om te zijn, kijk maar naar de role-models in de politiek, vandaag de dag, dan neem ik het op en stop het in een oude sok. Zo gewonnen, zo geronnen, dat is hoe ik dit artikel begon. Bruto heb ik het wel ‘verdiend’ maar niet gekregen en netto kan ik er in mijn oude sok net zo veel mee als ooit bij de DSB. Het rijmt ook nog…

Written by thehotstepper

september 14, 2010 bij 9:05 pm

Geef een reactie

