Hier loop ik warm van

The Hotstepper goes Dutch

Boekenweek 2010

leave a comment »

Vanmiddag gekocht en vanavond lekker lezen!

Ik loop altijd warm voor de Boekenweek. Eigenlijk ben ik een beetje laat dit jaar…. ’s Kijken of ik het goed kan maken door dit prachtige boek vanavond in één ruk uit te lezen.

De Boekenweek onderscheidt zich telkens weer door mooie uitgaven en leuke hebbedingetjes, zoals het Boekenweekgeschenk. Eigenlijk verbaast het mij enigszins dat er nog bestaansrecht is. In mijn vrienden- en kennisenkring zijn er weinig mensen die regelmatig lezen. Ik ben daarom ieder jaar oprecht blij dat de Boekenweek weer wordt georganiseerd. Misschien is de Boekenweek tegenwoordig ook wel harder nodig dan ooit?

Dit jaar staat het kind, de jeugd, de jongere centraal. Het motto is Titaantjes : opgroeien in de letteren

Jongens waren we – maar aardige jongens.’

Dit is de beroemde openingszin van Titaantjes, het beroemde boek van Nescio uit 1908. Jeugd, opgroeien, adolescentie, zowel in boeken als in films, loop ik warm voor het zogenaamde ‘coming of age’ thema. De overgang van adolescent naar jong volwassene verloopt slechts zelden zonder problemen en is daarmee rijke voeding voor prachtige boeken. Ter ere van het 75-jarige jubileum van de Boekenweek is door 75 auteurs een brief aan hun jonge ik in een prachtige gebonden uitgave  uitgegeven.

Zodra ik dit boek uit heb gelezen, zal ik me op het Boekenweekgeschenk storten. Het Boekenweekgeschenk, Duel, is dit jaar van de hand van Joost Zwagerman. Ik ben benieuwd naar hoe het thema van de Boekenweek tot uitdrukking komt in  het verhaal. Ik kan bijna niet wachten, zo warm loop ik er ervan. De zin op de achterkant van het boekje wekt in elk geval mijn nieuwsgierigheid: 

‘Voor zijn ogen zag Verhooff gebeuren wat nog niet was gebeurd en op datzelfde ogenblik al gebeurd leek te zijn: zijn hand, de vuist, het canvas.’

Written by thehotstepper

maart 15, 2010 bij 4:21 pm

Geef een reactie

